Hae
Filters
Blogi - arkisto
Close

Raskausviikko 39

Laskettuun aikaan on enää viikko! Jännittävää! Viimeinen puristus on enää edessä ja odottelu on kohta ohi. Tässä kohtaa ei oikein voi muuta kuin odotella ja yrittää valmistautua tulevaan synnytykseen.


Paljonko vastasyntynyt painaa?

Tämän viikon aikana vauvasi saavuttaa 51cm:n pituuden päästä varpaisiin mitattuna ja painaa suunnilleen 3600 grammaa. Ja käytämme sanaa “suunnilleen” syystä, sillä kaikki vauvat kasvavat eri vauhtia. Jotkut vauvat voivat syntyessään painaa 3000 grammaa ja jotkut 4000+ grammaa.  

Älä pelästy liikaa näitä painoarvioita. Sinun kehosi on suunniteltu juuri tätä varten ja vauvasi keho puolestaan on hyvin pehmeä ja joustava, jotta sen on helppo edetä synnytyskanavassa.

Viikko ennen laskettua aikaa

Valitettavasti tämä vaihe voi olla aikamoista odottelua. Synnytys voi alkaa minä tahansa päivänä, joten suunnitelmien tekeminen on hieman haasteellista. Et ehkä myöskään oikein jaksa enää tehdä kovin paljon asioita, jos olo on kovin väsynyt. Jos näin on, niin suosittelemme käyttämään tämän ajan lepäämiseen.

Jos sohvalla makoilu ei kuitenkaan kuulosta miellyttävältä ajatukselta, niin voit valmistautua synnytykseen myös käymällä läpi erilaisia synnytysasentoja. Tämä voi auttaa h-hetkellä mukavimman tuntuisen asennon löytymisessä.


Asentoja, jotka helpottavat supistuksia

Supistuksia voi yrittää ottaa vastaan ja helpottaa erilaisin asennoin. Moni nainen kokee saavansa helpotusta supistuksiin pysymällä kevyessä liikkeessä ja monet tutkimustuloksetkin osoittavat, että liikkeessä pysyminen ja seisaallaan oleminen edistää synnytystä painovoiman tehdessä tehtävänsä.

  • Lantion heijaaminen: Seiso kasvot seinään päin, noin käden mitan päässä seinästä. Aseta kätesi vasten seinää noin hartioiden leveydelle. Levitä jalkasi hieman erilleen, nojaa käsiisi ja heijaa lantiotasi kevyesti eri suuntiin sen mukaan mikä sinusta tuntuu parhaalta.
  • Kumppaniin tukeutuminen: Seiso kumppanisi edessä ja aseta kätesi hänen harteilleen ikään kuin löysästi halaten. Ota askel taaksepäin ja nojaa kumppanisi hartioihin. Kumppanisi tulisi tukea sinua ojentamalla kätensä omiesi, jolloin hän pystyy tukemaan selkäsi asentoa.
  • Tuoli apuna: Pyydä kumppanisi istumaan tuolille. Asetu tuolin eteen kumppanisi jalkojen väliin selkä kumppaniisi päin. Aseta kätesi kumppanisi polville, jotta saat otettu niistä tukea. Kumppanisi voi hieroa selkääsi ja/tai niskaasi supistusten aikana.
  • Jumppapallon päällä pomppiminen: Viikolla 31 mainitsimmekin jo jumppapallon hyödyistä ja siitä, että sitä voi hyödyntää myös synnytyksen aikana. Istu pallon päälle, levitä jalkasi auki ja aseta jalkapohjasi tukevasti lattiaan. Kevyt ylös ja alas pomppiminen pallon päällä voi auttaa ottamaan supistuksia vastaan ja auttaa tekemään lisää tilaa vauvalle. Voit myös polvistua jumppapallon eteen ja nojata ylävartalosi ja kätesi pallon päälle. Näin saat selkääsi venytettyä samaan tapaan kuin kumppaniin tukeutuessa ylemmässä ohjeessa.

 

< Edellinen raskausviikko (raskausviikko 38)                                  Seuraava raskausviikko (40) >